Dagens boktips: ”Jag heter Karlsson” av Katti Hoflin

Publicerat: 01 februari 2009 i Läsning

karlssonKatti Hoflin är ett känt ansikte för de flesta av oss skulle jag tro, själv minns jag henne som programledare för Bullen. Nu skriver hon även barnböcker och denna är den första i raden böcker som handlar om pojken Karlsson. Boken är illustrerad av Bo Rosander som tecknat Karlssons vardag på ett enkelt, roligt och färgglatt sätt som tilltalar barn.

Egentligen är Karlsson döpt till Krut, men det namnet tycker han inte alls om! I den här boken är Karlsson på väg till dagis med sin mamma, men han vill inte klä på sig och kläderna flyger omkring. Mamman lyckas dock fånga tjocktröjan och sätter den på Karlsson, men den knorvar sig och alla vet vi väl hur obekvämt det är när kläder knorvar sig?!?

Sen ska de promenera till dagis, mamma har bråttom och Karlsson blir sur. När han blir sur tar han myrsteg, det gillar inte mamma, och när mamma stressar och säger att de har bråttom blir Karlsson arg och tar ännu mindre myrsteg – baklänges. Nu blir mamma och Karlsson riktigt osams; Karlsson skriker och mamma får röda fläckar på kinderna! Hur det går för Karlsson och mamma får du läsa i boken.

Jag läste den imorse för min 2½-åring, både han och jag kände nog igen oss i pojkens och mammans stressiga morgonrutiner. Hur många gånger har man inte blivit en aaaning irriterad på den lilla knodden som helt plötsligt vägrar bli påklädd? Och hur många gånger har inte den lilla knodden blivit sur på mamma eller pappa som inte förstår att det faktiskt finns viktigare saker i världen än att klä på sig och åka till dagis? Igenkänningsfaktorn är hög, och jag känner på mig att det här är en bok som kommer att läsas flitigt de närmaste veckorna.

(Bild: eget kollage av bilder från http://www.alfabeta.se, porträttbild av Niklas Hoflin)

Kommentera

