Bokcirkel på jobbet

Publicerat: 24 februari 2009 i Läsning

Förra veckan startade vi en liten bokcirkel på jobbet med inspiration från Fröken Nina. Vi bestämde oss för att börja enkelt; man skulle ta med sig en pocketbok som man själv inte hade läst. Vi samlades runt ett bord i ett klassrum och turades om att presentera de böcker vi valt, sen tillverkades små namnlappar som veks ihop och så började lottdragningen.

Jag hade med mig ”Lång väg hem” av Ishmael Beah, en berättelse om en barnsoldats liv. Min kollega som valde den håller just nu på och läser den, och av det hon berättar förstår jag att den är hemsk och gripande. Själv fick jag med mig ”Magistern” av Frank McCourt hem. För många år sedan läste jag hans ”Ängeln på sjunde trappsteget”, så det känns intressant att jag ska få läsa om hans liv som lärare nu.

Nästa gång ska vi träffas på kvällstid hemma hos en kollega, dricka ett glas vin, äta god mat och prata om böckerna vi har läst. Vi ska även då ta med oss en pocketbok som vi inte har läst själva, och vi valde ett tema för nästa omgång: Färg. Hur det ska tolkas är upp till var och en, men de flesta av oss tänker nog försöka få tag på en bok som har en färg i titeln kan jag tro.  Har du något tips om vad jag ska köpa för bok? 🙂

51852003_o_1

9789170014871

kommentarer
  1. Annelie skriver:

    Vad roligt! Vi har också startat ett pocketboklotteri, inspirerat av Fröken Nina. 🙂 Väldigt trevligt.
    Något annat mycket trevligt är som sagt Pocket och Trix! Kul att du gjorde en turné. Den idén kanske jag lånar. 🙂

Kommentera

