Justin Case av Meg Rosoff

Publicerat: 04 mars 2009 i Läsning

3086

När jag gick ut gymnasiet var det fortfarande betygsskalan 1-5 som gällde. Jag hade en 2:a i ett ämne; filosofi, och det kanske förklarar varför jag tyckte att den här boken var konstig. Jag letade länge efter några ord som kunde beskriva vad jag tyckte om den, men jag kom inte fram till något annat än att jag tycker att den är konstig!

15-årige Justin Case heter egentligen David Case, men efter en händelse där hans bror nästan ramlar ut genom ett fönster och dör börjar David/Justin tro att ödet förföljer honom och han byter identitet för att undkomma det. Han lämnar bland annat sin familj, skaffar en låtsashund och bosätter sig på Lutons flygplats där han känner sig fri och anonym, men snart hinner ödet ifatt honom när en fruktansvärd katastrof inträffar! När jag läste boken kom jag gång på gång på mig själv med att tänka att den var väldigt konstig. Justin är konstig, de flesta människor han möter är konstiga, det är konstigt att han har en låtsashund, det är konstigt att hans föräldrar inte verkar bry sig om att han försvunnit, det är konstigt att man får följa med i tankegångarna hos hans lillebror som är 1-2 år (som tänker vuxna tankar?!?). Jag väntade hela tiden på en förklaring till allt det konstiga; har Justin kanske Aspergers syndrom, är han drabbad av en djup depression och/eller psykisk sjukdom eller vad är det för fel? I slutet av boken drabbas han av hjärnhinneinflammation, och då funderade jag på om den kunde orsaka hans konstiga beteende men så verkar inte vara fallet. Det här ska vara en ungdomsbok, men det är absolut ingen bok som vem som helst kan läsa och ha behållning av tror jag, man ska nog vara lite filosofiskt lagd…det är INTE jag.

(Bild publicerad med tillstånd av Brombergs förlag)

Kommentera

