Mitt nya jag av Rosie Rushton

Publicerat: 10 mars 2009 i Läsning

mitt_nya_jag_9185071654_96_3
Ännu ett rykande färskt recensionsexemplar från Argasso bokförlag, men den här gången blev jag rätt besviken. Varför måste böcker riktade till tjejer ofta vara så tramsiga och ytliga? Här har vi en tjej med klassiska tonårsproblem; hon känner sig åsidosatt av mamman som bara har ögon för sina yngre tvillingpojkar, hon är bedrövad över att familjen ska flytta till ett hus på annan ort så att hon måste lämna kompisarna och hon har aldrig haft någon pojkvän. Istället för att skriva något vettigt, kanske lite djupare och mer insiktsfullt om huvudpersonen Jemma väljer författaren att köra på enligt det gamla trogna receptet ”flicka möter pojke, blir förälskad och ändrar hela sitt utseende för att pojken ska bli intresserad”. Naturligtvis brädar flickan även pojkens tjej (som såklart är en egoistisk en som bara bryr sig om att se bra ut) och det blir så där puttenuttigt att man nästan kräks, för de blir ett så lyckligt par. Slutet är också förutsägbart; från början vet man ju att Jemma ska flytta, och det visar sig till slut att pojkvännen har kommit in på ett universitet och ska flytta han också. Och kan ni gissa var han ska flytta? Joooo, såklart till ett ställe som ligger helt nära platsen dit Jemma ska flytta. Men det var väl oväntat?!? Nej, den här boken gjorde mig tyvärr bara blasé, det måste komma fler bra lättlästa böcker för tjejer – böcker som den här klarar de sig utan!

kommentarer
  1. Hej!

    Va roligt att du vill vara med och tävla hos mig 🙂

    Lycka till!!!

Kommentera

