Vad har jag gett mig in på?

Publicerat: 04 maj 2009 i Läsning

9789170016554

Förra veckan var vi sju kollegor som träffades för ett trevlig pocketboklotteri med tillhörande bokprat och god mat. Jag valde boken ”Vi, de drunknade” av Carsten Jensen. Jag tyckte den verkade intressant, men nu undrar jag vad jag har gett mig in på?!? Det finns flera orsaker till detta:

1. Boken har över 700 sidor (hur ska jag hinna och orka?)
2. Boken handlar så här långt (de första 50 sidorna) om ett krig till sjöss mellan Danmark och Tyskland för lääänge sedan, inte särskilt intressant tycker jag
3. Den innehåller många karaktärer med konstiga namn
4. Boken har över 700 sidor!
5. Nämnde jag att boken har över 700 sidor också??? Jag är en (nästan) heltidsarbetande småbarnsmamma med en trädgård som är mer eller mindre igenvuxen och i stort behov av mig, ett hus som behöver fixas här och där och en annan hobby som tar mycket tid.

Jag har nog valt fel bok. Får man ångra sig? Förra gången fick jag (fast den valde jag inte själv) en kriminalroman på över 400 sidor som jag inte orkade läsa, så det skulle nog verka väldigt knasigt om jag kom igen och sa att jag inte orkat med att läsa den bok det var meningen att jag skulle läsa…Vad arg jag blir på mig själv! 😦 Att läsa ska ju vara avkoppling och njutning, inte ett tvång och stressmoment!

Kommentera

