Sommarskönt bokbyte: böcker och läsning

Publicerat: 20 juni 2010 i Läsning

Jag får väl börja med att tala om att jag INTE har någon lista över böcker som jag har läst. Flera år i rad har jag försökt föra anteckningar men efter ett tag glömmer jag bort det tyvärr.

Om du vill vara helt säker på att inte skicka mig böcker som jag redan har läst kan du välja från den här ”önskelistan”: http://www.kaboodle.com/heleri/bcker.html

För att göra det enkelt för mig själv (stressad ammande mamma) lägger jag in frågor från gamla bokbyten med lite uppdaterade svar till min hemliga bokvän:

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser? Det varierar mycket med humöret, läser det mesta men deckare läser jag sällan. Just nu läser jag gärna ”må-bra-böcker” (av typen som Karin Brunk Holmqvist skriver till exempel). Läser gärna ungdomslitteratur eftersom jag är lärare (då böcker för åldrar ca. 13-20).

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?) Har inga jättestora favoriter men har alla böcker av Anna Jansson, Stephenie Meyer och Karin Brunk Holmqvist, och nästan alla av Anita Shreve

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka? Engelska

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall? Nej, kan inte lyssna på böcker

* Skulle det kännas ok att få flera begagnade pocketböcker ? Jag vill nog gärna ha åtminstone EN ny bok, men om du vill ge mig fler böcker tar jag gärna emot begagnade (i fint skick)

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!) Att bli överraskad, förundrad, glad, rörd…

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken? Läser som sagt sällan deckare. Vill inte heller läsa om eländiga otäcka saker som hänt människor på riktigt eller barn som far illa just nu. Är lite extra känsligt nu eftersom jag ammar 😉 Jag vill heller inte ha jättetjocka böcker nu, har inte så mycket tid över till läsning och då hinner jag tröttna om boken är för lång…

Kommentera

